بوم مدل کسب و کار چیست؟
بوم مدل کسب و کار یک الگوی استراتژیک است که متمرکز بر ایجاد ارزش برای تمامی صاحبان سهام در یک صنعت است. این الگوی کسب و کار از مدلهای سنتی که تمرکز خود را بر مزیت رقابتی و سودآوری شرکت یا سهامداران میگذارند، تفاوت دارد. بوم مدل کسب و کار بر ارتباطات متقابل بین شرکت، مشتریان، سهامداران و جوامع محلی تاکید میکند و بهبود اجتماعی و محیطی را نیز در نظر میگیرد.
پایههای بوم مدل کسب و کار شامل چهار المان اصلی است: ارتزاق متقابل، شراکتهای برابر، هماهنگی و تعهد همگانی. ارتزاق متقابل بین کسب و کار، جامعه و محیط زیست، تأمین مزیت رقابتی برای شرکت را به دنبال دارد. شراکتهای برابر در بوم مدل کسب و کار میان شرکت و سایر دستافزارهای بشری و غیربشری قرار میگیرند. هماهنگی به منظور همافزایی عملکرد بین عوامل مختلف و تعهد همگانی برای ایجاد ارزش فوق العاده برای تمامی صاحبان سهام، به ویژه جوامع محلی و محیط زیست، لازم است.
با توجه به بخشهای مختلف بوم مدل کسب و کار، این الگوی استراتژیک قابلیت های منحصر به فردی را برای سازمانها ایجاد میکند. با پیادهسازی بوم مدل کسب و کار، سازمانها میتوانند بهبود عملکرد اقتصادی خود را تجربه کنند و در عین حال به حل مسائل محیطی، اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی خود کمک کنند.
بوم مدل کسب و کار به عنوان یک الگوی استراتژیک نوآورانه، به سازمانها امکان میدهد تا ارزش بیشتری را به جوامع محلی خود ارائه دهند و در عین حال از رشد و پایداری مالی بهرهمند شوند. با تأکید بر هماهنگی و همکاری با مشتریان، سهامداران و جوامع محلی، بوم مدل کسب و کار دستاوردهایی در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و محیطی به همراه دارد و به سازمانها کمک میکند تا در سالمتی بیشتری برخوردار باشند و با مشکلات موجود در جوامع محلی به طور مؤثری برخورد کنند. این الگوی استراتژیک، زمینه مناسبی را برای توسعه پایدار و هماهنگی بین سازمانها، مشتریان و جوامع محلی فراهم میکند.