عمل زدگی: یکی از مشکلات سازمانها در مرحله نوزادی
در زمینه مدیریت سازمانی، عمل زدگی به عنوان یکی از مشکلات شایع در مراحل نوزادی سازمانها به شمار میرود. عمل زدگی به معنای عدم توانایی سازمان در ایجاد رویکردها، روشها و روابط صحیح بین اعضای سازمان است که منجر به ایجاد مشکلاتی برای سازمان شده و باعث کاهش کارایی و عملکرد سازمان میشود.
به طور کلی، عمل زدگی از دو عامل اصلی ناشی میشود: عدم توجه به موضوعات مدیریتی و عدم توجه به موضوعات ارتباطی. در مرحله نوزادی سازمان، بسیاری از مدیران و کارکنان از دانش و تجربه کافی برای مدیریت یک سازمان بزرگ و پیچیده برخوردار نیستند. این عدم توجه به موضوعات مدیریتی، باعث میشود که مدیران و کارکنان از راههای صحیح برای ایجاد رویکردها و روشهای موثر برای اجرای کارها بهرهبرداری نکنند و بنابراین عمل زدگی در سازمان شکل میگیرد.
عدم توجه به موضوعات ارتباطی نیز میتواند منجر به عمل زدگی در سازمان شود. در مرحله نوزادی سازمان، کارکنان و مدیران میتوانند با مشکلاتی روبرو شوند که ممکن است با یک ارتباط صحیح و مقتضی قابل حل باشند. عدم توجه به موضوعات ارتباطی، باعث میشود که کارکنان و مدیران نتوانند با هم به خوبی ارتباط برقرار کنند و بنابراین، مشکلات بین آنها بیشتر میشود و عمل زدگی در سازمان افزایش مییابد.
برای رفع مشکل عمل زدگی در سازمانها، میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. اولین قدم در رفع این مشکل، توجه به موضوعات مدیریتی و ارتباطی است. مدیران و کارکنان سازمان باید به دانش و تجربه کافی برای مدیریت یک سازمان بزرگ و پیچیده دست یابند و همچنین باید به روشهای صحیح برای برقراری ارتباط و حل مشکلات بین اعضای سازمان آشنا شوند.
همچنین، میتوان از راهکارهای دیگری مانند تشویق به همکاری و تیمورکینگ، ایجاد فضایی مناسب برای برقراری ارتباط و افزایش تعاملات بین اعضای سازمان، ارائه آموزشهای مدیریتی و ارتباطی برای کارکنان و مدیران و استفاده از ابزارهای مدیریتی و ارتباطی مدرن مانند سیستمهای مدیریت روابط با مشتریان (CRM) و سامانههای مدیریت پروژه (PMS) استفاده کرد.
در نهایت، عمل زدگی به عنوان یکی از مشکلات شایع در مرحله نوزادی سازمانها میتواند باعث کاهش کارایی و عملکرد سازمان شود. برای رفع این مشکل، مدیران و کارکنان سازمان باید به دانش و تجربه کافی برای مدیریت یک سازمان بزرگ و پیچیده دست یابند و همچنین باید به روشهای صحیح برای برقراری ارتباط و حل مشکلات بین اعضای سازمان آشنا شوند.