بازاریابی تلفنی چیست؟
در بین شیوه های مختلف ارتباط با مشتری مانند تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم، شیوه های ارتباط دو طرفه مانند فروش شخصی و بازاریابی مستقیم موثرتر خواهند بود .با رقابتی تر شدن کسب و کارها، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز افزایش می یابد. یکی از راه های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است. در این ارتباط هم صاحبان کسب و کار در شناساندن خویش به مشتری تلاش می کنند و هم فرصتی فراهم می شود تا صدای مشتری را بشنوند و از نیازهای او آگاه شوند
بی شک تاکنون برای شما پیش آمده است که متناسب با شغل خود، مجبور شوید در راستای بازاریابی تلفنی با مشتریان خود تماس های غیر حضوری داشته باشید. یکی از مشکلاتی که برخی از فروشندگان با آن رو به رو هستند، تاثیر گذاری بر روی مشتریان خود در تماس های تلفنی می باشد.
فروش و بازاریابی تلفنی در قالب تماس سرد (بدون شناخت کافی از مشتری)، چالشها و دشواریهای خود را دارد.این نوع فروش، اگر با هماهنگی کامل سایر بخشهای کسب و کار و نیز رعایت حداقل حقوق مخاطب انجام شود، میتواند اثربخش و سودآور باشد.اما دلیل موفقیت های کم فروشندگان در فروش تلفنی این است که رویکرد جذابی برای فروش تلفنی نداشته و به همین دلیل این رویکرد موجب نمی شود که هر شنونده ای دست از کار خود برداشته و به صحبت های آن ها گوش دهد . بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید تا راهنمایی های لازم جهت حصول نتیجه مناسب را به دست آورید
بازاریابی تلفنی (شامل فروش، تبادل نظر و هر نوع ارتباط تلفنی عرضهکنندهی محصول با مشتری) مهارتی است که هر فروشندهای باید با آن آشنا باشد.حتی بخشی از فرایند فروش محصولات بسیار پیچیده (مثلاً خط تولید یک کارخانه یا یک هواپیما) نیز در قالب تماسهای تلفنی میان عرضهکننده و مشتری انجام میشود.این شکل کلی از فروش و بازاریابی تلفنی را میتوان مذاکره تلفنی نامید.
چگونگی آغاز کردن مکالمه در این بین بسیار زیاد اهمیت دارد، هر بار که گوشی تلفن را به این منظور بر میداریم، باید در ذهن این نکته را داشته باشیم که ما در پی بدست آوردن با ارزشترین دارایی فرد مقابل هستیم و آن چیزی نیست غیر از زمان غیرقابل بازگشت آنها.پس برای داشتن یک رویکرد مطلوب و تصحیح این رویکرد، برنامه ریزی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
همواره در خاطر بسپارید که یک گفتگوی طبیعی بر پایه پرسشهای مناسب و با کیفیت شکل میگیرد. پس برای اجتناب از شنیدن یک “نه” زود هنگام، به فکر طراحی پرسشهای خوب و مناسب برای آغاز صحبت تان باشید.
در طراحی و انتخاب پرسش ها در بازاریابی تلفنی سعی کنید به این نکته توجه کنید که سوالات به نحوی باشند که در نهایت شما را به هدف مورد نظر برسانند و پاسخ مناسب و کارآمدی ار مشتری دریافت کنید . این هدف می تواند یافتن خلا موجود در شرکت و ارائه پیشنهاد سازنده از جانب شما باشد و یا یک پرسشی که مشتری و نیازمندی های آن را به شما بهتر بشناساند
در نتیجه شما در بازاریابی تلفنی باید به نکات زیر بسیار توجه کنید :
هدف خود را تعیین نماید: چه چیز را می خواهید به دست آورید؟
سوالات خود را آماده نمایید: چه چیزی را می خواهید بپرسید؟
پاسخ های خود را آماده نمایید: پاسخ سوالات احتمالی را در ذهن داشته باشید.
تمرین کنید: صدای خود را ضبط کرده و خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
تجسم کنید: تصویر مشتری و یا شخصی دیگر را در مقابل خود قرار داده و تصور کنید با وی در حال مکالمه تلفنی هستید.